חוק הסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה), התשע״ה – 2014

בתאריך 17.07.16 נכנס לתוקפו החוק להסדר ההתדיינות בדיני המשפחה. החוק שנועד לשנות את עולם דיני המשפחה, משנה את ההסדר הנוכחי לפיו בני זוג רשאים במקרה של סכסוכי גירושין להגיש את תביעתם לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני באופן מיידי.

חוק הסדר ההתדיינות בדיני המשפחההחוק מטיל חובה להגשת בקשה ליישוב סכסוך בטרם הגשת התביעות תוך קביעת תקופת המתנה בה יופנו הצדדים לגישור במטרה לפתור את המחלוקות מחוץ לכותלי בית המשפט טרם יוכלו להגיש את תביעותיהם. למעשה, החוק נועד לעכב את התביעה בכדי לאפשר לבני הזוג שלא להגיע לבית המשפט כלל בעזרת ייעוץ מקצועי.

על פי דברי החוק, מטרתו המוצהרת היא לסייע לבני זוג ולהורים וילדיהם ליישב סכסוך משפחתי ביניהם בהסכמה ובדרכי שלום, ולצמצם את הצורך בקיום התדיינות משפטית, מתוך התחשבות במכלול ההיבטים הנוגעים לסכסוך ובטובתם של כל ילדה וילד. ניתן לראות כי החשיבה שעמדה מאחורי חקיקת החוק נועדה לאפשר תקשורת בריאה בין בני הזוג במנותק מן הלחצים והמתחים המלווים למערכת המשפטית מתוך הבנה כי על בני זוג לשעבר, ובעיקר הורים לילדים לשמור על טיב מערכת היחסים ביניהם למשך שנים רבות גם לאחר סיום ההליכים המשפטיים.

עם כניסת החוק לתוקף, בני זוג שברצונם יהיה להגיש תביעה משפחתית בנושא גירושין כדוגמת תביעת גירושין, התרת נישואין, תביעת משמורת, מזונות, תביעה רכושית ועוד, יהיו מחויבים להגיש תחילה בקשה ליישוב סכסוך שלאחריה יחידת הסיוע תנסה לסייע לצדדים ליישב את הסכסוך בהסכמה. החוק מורה כי במסגרת 45 ימים מהגשת הבקשה יתקיימו ארבעה מפגשים במרכז מהו"ת שדינם כדין דיונים בכל הנוגע לחובת ההתייצבות ורק לאחר חלוף המועד בחוק במידה של היעדר הסכמת הצדדים- יוכל הצד שהגיש בקשה ליישוב סכסוך להגיש את תביעותיו לערכאה שיבחר.

מאידך, קיימים מקרים חריגים בחוק, וסעיף 3 לחוק קובע כי על אף תקופת ההמתנה ניתן יהיה להגיש באופן מיידי לערכאה המוסמכת על פי דין בקשה לסעד דחוף, בקשה לסעד זמני לשמירת המצב הקיים ובקשה לעיכוב יציאה מן הארץ.

אחת הסיבות המרכזיות לחקיקת החוק כפי שעולה מדברי ההסבר היא "מרוץ הסמכויות" המאפיין את הדין הישראלי. במסגרת "מרוץ הסמכויות" בני זוג ממהרים להגיש את תביעתם לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני לפי העדפתם בכדי להתדיין בערכאה המועדפת עליהם ולא לאפשר לבן זוגם להגיש את תביעתו בערכאה המקבילה. מרוץ הסמכויות גורם לבני הזוג למהר בהגשת תביעות גירושין ומונע מהם את האפשרות לפתור את הסכסוך בדרכי נועם תוך פניה תחילה לגישור שכן הוא מציב אותם בסיכון לפניה מצד בן זוגם לערכאה בה אינם חפצים.

החוק הוא למעשה הוראת שעה שמטרתה לבחון את האפשרות ליישוב סכסוכים משפטיים בהסכמה במשך תקופה של שלוש שנים שלאחריה יבחן בשנית. מעבר למטרתו של החוק ליישוב סכסוכים בדרכים אלטרנטיביות הוא נועד גם להפחית מן העומס הקיים על מערכת המשפט.

שיתוף:

פוסטים נוספים

יצירת קשר

נגישות

הרשמו לניוזלטר של אירית רייכמן ושות' - משרד עורכי דין

רוצים להתעדכן בפסקי דין חדשים ופרשנויות בתחום דיני המשפחה והגירושין? הירשמו לניוזלטר שלנו ותקבלו את כל החדשות ישירות למייל.