מה הם היתרונות בעריכת צוואה ומתי כדאי לערוך אותה?

הצוואה היא מסמך בו אדם קובע מראש מי יירש את רכושו ואת נכסיו לאחר מותו- כל זאת לפי רצונותיו, העדפותיו ובחירתו האישית. הכלל הבסיסי במשפט הוא שאם אדם הכין צוואה כדין, יש חובה לכבד את רצונו, גם אם הוא שונה לחלוטין מכללי הירושה על פי דין, בהתאם לעקרון חופש הציווי. לפי אותו עיקרון, אדם יכול להתנות תנאים בצוואה, ולהוריש רכוש רק למי שקיים את התנאים, למשל: הורשת דירה תחת התנאי כי זו לא תימכר.

היתרונות בעריכת צוואה:

  • צוואהמימוש רצונו המקורי של האדם: חוק הירושה מעניק משקל רב לרצונו של המוריש, למרות שקיימים כללי ירושה כברירת מחדל החוק מאשר סטייה מן הכללים והורשה על פי רצונו של המוריש. כתיבת צוואה מפורטת ונכונה היא הדרך היחידה להבטיח כי רצונו של המוריש אכן ימומש ובתנאים בהם רצה.
  • הכרת מגוון הזכויות והאפשרויות שלנו: בתהליך תכנון הצוואה ניתנת האפשרות להכרת מגוון רחב של זכויות שלעתים קרובות אינן מוסדרות, כמו ירושה של זכויות הפנסיה, זכויות בתחום הדיור ותחומים נוספים.
  • שליטה במערכת היחסים בין המוריש לבין היורשים: הצוואה מקנה אפשרות לעזור ולתרום לילדים וכמו כן לאפשר להם ליהנות מרכוש ונכסים מסוימים באופן שמתאים גם למוריש וגם להם. הצוואה מאפשרת שליטה במערכת היחסים ביננו לבין הילדים וגם במערכת היחסים בינם לבין עצמם.
  • דאגה לקרובים: תכנון הצוואה הוא ביטוי לדאגה לקרובינו ובנוסף הוא הלכה ומעשה וידוא, שהם יקבלו בדיוק את מה שאנחנו רוצים, גם אם לא נהיה שם לתת להם את זה. אין דרך בטוחה יותר לדאוג לאנשים אהובים מאשר הבטחה שיקבלו את אשר אנו רוצים לתת להם.
  • חיסכון בכסף ובזמן: הסדרים משפטיים הם ארוכים, מתישים ויקרים. נוכל לחסוך לקרובים לנו את הכסף ואת הזמן אם נכתוב צוואה מסודרת בטרם עת.
  • פנאי לדברים החשובים באמת: במיוחד במקרה של מוות, במקום להתעסק בשאלות של כסף ורכוש, מסמכים מפורטים יאפשרו למשפחה האבלה את האפשרות להתאבל בשלווה ולהקדיש את כל זמנם להתייחדות עם זיכרון יקירם.
  • מזעור מחלוקות: לצערנו לא חסרים מקרים של משפחות שנקרעות עקב מלחמות ירושה, החלטות באשר להמשך הטיפול הרפואי, וחלוקת אחראיות. הסדר מראש יימנע את כל אלה.
  • התמודדות מפוכחת עם עתיד: התמודדות מפוכחת עם העתיד שלפעמים הוא בלתי נמנע בליווי בני משפחה וחברים היא ההתמודדות המומלצת ביותר, רק מחשבה צלולה תוך קבלת מירב המידע בכתיבת הצוואה תבטיח את ההתמודדות הטובה ביותר.

מתי כדאי לערוך צוואה?

בניגוד לתפיסה השגויה, כי עריכת צוואה הינה עניין של קשישים אשר נמצאים בערוב ימיהם, מומלץ מאוד לערוך צוואה גם בגילאים צעירים יותר. יש לזכור כי בהעדר צוואה מפורשת המחלקת את הרכוש על פי רצונו של הנפטר, יחולק הרכוש באופן שקבוע בחוק הירושה על פי היורשים לפי דין.

אנו איננו מגידי עתידות ואמת פשוטה היא שאין אנו יודעים מתי נצטרך באמת להפעיל את צוואתנו. אם לא הספקנו לערוך צוואה סביר שיהיה מאוחר מדי להתחרט ויתכן בהחלט כי רכושנו יחולק שלא בהתאם לרצוננו האמתי. לא נוכל ליהנות מהיתרונות שפורטו לעיל ולפיכך שבני משפחתנו יאלצו להשקיע במקרים רבים זמן, כסף ואולי אף להיקלע למחלוקות וכל זאת בעודם חווים תקופה שאיננה פשוטה. לפיכך כדאי שתהיה צוואה עדכנית ומעודכנת, לכל מקרה.

במקרים מסוימים קיימת אף חשיבות יתרה לעריכת צוואה:

גירושין ונישואים שניים: במידה ובני זוג נקלעים להליכי גירושין, על כל צד בנפרד לערוך צוואה אשר תמנע מבן הזוג השני לרשת את חלקו על פי הדין (בן זוג לפי החוק ביום פטירת המנוח יורש, פעמים רבות, לפחות מחצית מירושתו). גורם נפוץ במיוחד לעריכת צוואה, גם בקרב אנשים צעירים, הינם נשואים שניים והבטחת ירושת הילדים מן הנישואין הראשונים. נהוג לערוך צוואה בעת הנישואין השניים, ולהפריד בין הרכוש אשר נצבר במהלך הנישואין הראשוניים לבין הרכוש סכסוכים בתוך המשפחה

סכסוכים בתוך המשפחה: צוואה תיערך גם במידה וקיים סכסוך בין המצווה לבין אחד מבני המשפחה אשר נחשב יורשו לפי דין. נישולו של האחרון מן הירושה יוכל להתבצע רק בעריכת צוואה, בדומה לכך, הרצון להוריש עיזבון לבן זוג ידוע בציבור מחויב להיות מנוסח בצוואה כאשר אחד מן הצדדים עדיין נשוי לצד שלישי. העתידי.

שינוי האחוזים ואופן חלוקת הרכוש: חוק הירושה קובע כי הרכוש יחולק באחוזים ובחלקים קבועים מראש בין היורשים השונים. במידה והמצווה מעוניין בחלוקה שונה של הרכוש, יכול הוא לקבוע אותה בצוואתו. צוואה יכולה להיקבע גם לא על פי רכוש, אלא באופן מתמטי של הענקת אחוזים מן הרכוש. לדוגמא, החוק קובע כי בן זוגו של המנוח יהיה זכאי למחצית מירושתו ולילדים ונכדיו למחצית השנייה – צוואה יכולה לנסח כי הנכדים יזכו למחצית הרכוש ואילו בן הזוג ואבי הנכדים יזכו למחצית השנייה.

שיתוף:

פוסטים נוספים

יצירת קשר

נגישות

הרשמו לניוזלטר של אירית רייכמן ושות' - משרד עורכי דין

רוצים להתעדכן בפסקי דין חדשים ופרשנויות בתחום דיני המשפחה והגירושין? הירשמו לניוזלטר שלנו ותקבלו את כל החדשות ישירות למייל.