מה האינדיקציות להשפעה בלתי הוגנת בצוואה ומתי ניתן לטעון שהצוואה לא מעידה על רצון המוריש?

ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע הפך את החלטתו של בית המשפט לענייני משפחה בקריית גת וקבע כי על אף שהאם הורישה את ביתה בצוואתה לבתה התקיימה השפעה בלתי הוגנת ולפיכך פסק כי הבית יועבר לבנה.

ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע הפך את החלטתו של בית המשפט לענייני משפחה בקריית גת וקבע כי על אף שהאם הורישה את ביתה בצוואתה לבתה התקיימה השפעה בלתי הוגנת ולפיכך פסק כי הבית יועבר לבנה.

0704-1
עו"ד לקיום צוואה אירית רייכמן – המחוזי הפך את ההחלטה

האם המנוחה הייתה אלמנה שהתגוררה במשך שנים עם בנה עד שאושפזה בבית החולים בשל הידרדרות במצבה הרפואי ובמחלת הסרטן שפקדה אותה. בערוב ימיה, עם שחרורה מבית החולים, הועברה לטיפולה ולביתה של בתה עקב אי יכולתה לתפקד בכוחות עצמה.

המנוחה הותירה אחריה מספר צוואות, ובעוד שבצוואותיה המוקדמות ציוותה את ביתה, שהיווה את רכושה הכמעט בלעדי, לבנה, בצוואתה האחרונה שינתה את הציווי והורישה את הבית לבתה. בנה של המנוחה טען שבעת עריכת צוואתה האחרונה לא הייתה האם כשירה לצוות וכי הייתה תחת השפעה בלתי הוגנת של אחותו שניצלה את מצבה הרפואי ואת חוסר יכולתה לבטא את רצונה האמיתי להוריש לו את הבית.

בית המשפט לענייני משפחה בקריית גת דחה את טענתו של הבן וסירב למנות גרפולוג שיכריע באשר לטענותיו לזיוף חתימתה של אמו. בית המשפט לענייני משפחה סבר כי האם הייתה כשירה לצוות, על אף מצבה הפיזי הירוד, והורה על קיום צוואתה האחרונה.

בערעורו לבית המשפט המחוזי שב והדגיש הבן את מצבה הרפואי והקוגניטיבי הירוד של האם בעת חתימתה על הצוואה וכמו כן ציין כי בית המשפט לענייני משפחה לא נתן די משקל לעובדה שאמו לא ידעה קרוא וכתוב. בית המשפט המחוזי בבאר שבע הפך את החלטתו של בית המשפט לענייני משפחה וציין את האינדיקציות לבחינת השפעה בלתי הוגנת בצוואה:

  • מבחן העצמאות: הבוחן את מידת עצמאותו של המצווה מהבחינה הפיזית והמנטלית.
  • מבחן הסיוע: הבוחן אם הקשר שהתקיים בין המצווה לנהנה כלל תלות ואם הנהנה היה בעת עריכת הצוואה האדם היחיד שסייע לו.
  • קשרי המצווה עם אחרים: בוחן האם היה המצווה מנותק משאר סביבתו בעת הציווי.
  • מבחן נסיבות עריכת הצוואה: בוחן אם הייתה קיימת מעורבות מצד הנהנה בעריכת בצוואה בפועל.

בית המשפט בפסיקת השופט גד גדעון קבע כי על אף שמצבה הרפואי של האם עומד במחלוקת, יש לקבל את טענותיו של בנה להשפעה בלתי הוגת מכיוון שעומד במבחנים הנותרים. נקבע כי לאם הייתה תלות מוחלטת בערוב ימיה בבתה על פי דו"חות ביטוח לאומי וכמו כן, באשר לנסיבות עריכת הצוואה נראה כי הייתה השפעה מצד בתה שמימנה את עריכת הצוואה, וליוותה את חתימתה בפני עו"ד.

בית המשפט קבע כי התקיימה השפעה בלתי הוגנת בצוואה ופסק כי הבית יועבר לבנה של המנוחה.

שיתוף:

פוסטים נוספים

יצירת קשר

נגישות

הרשמו לניוזלטר של אירית רייכמן ושות' - משרד עורכי דין

רוצים להתעדכן בפסקי דין חדשים ופרשנויות בתחום דיני המשפחה והגירושין? הירשמו לניוזלטר שלנו ותקבלו את כל החדשות ישירות למייל.