תקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (חוות דעת מומחים), התשפ"ד-2024

תקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (חוות דעת מומחים), התשפ"ד-2024

בשנת 2016 בוצעה מהפכה בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות במסגרת תיקון לחוק אשר הקים למעשה אלטרנטיבה למינוי אפוטרופסות באמצעות ייפוי כוח מתמשך שהיא בעלת יתרונות רבים וטובים. עתה ובהמשך לאותה רפורמה, פורסמו תקנות הבאות לעשות סדר בכל הקשור למינוי המומחים הנדרשים במסגרת אותו תיקון.

תקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (חוות דעת מומחים), התשפ"ד-2024 פורסמו בתאריך 30.6.24 וייכנסו לתוקפן תוך 30 ימים, דהיינו בתאריך 30.7.24. תקנות אלו קובעות למעשה אילו מומחים יוכלו לערוך חוות דעת לצורך עריכת ייפוי כוח מתמשך, עריכת הנחיות מקדימות למינוי אפוטרופסות, עריכת מסמך הבעת רצון וקביעת כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח המתמשך.

על פי התקנות, המומחים שיוכלו לערוך את חוות הדעת הללו, הם אלו המתמחים בתחום הנוירולוגיה, הגריאטריה, הרפואה הפליאטיבית, הרפואה הפנימית, רופאי משפחה, רפואה פיזיולוגית ושיקום, ומומחים ברפואה פסיכולוגית בעלי מומחיות בפסיכולוגיה קלינית, שיקומית או רפואית.

במקרה של אנשים עם מוגבלויות או אזרחים ותיקים, יוכלו ליתן חוות דעת לשם קביעת היותו של אדם בעל כשירות, גם עובדים סוציאלים או מרפאים בעיסוק בעלי ניסיון רלוונטי משמעותי מתוך הנחה כי להם יש את הידע המתאים בכל הנוגע לאופן שבו אדם מתפקד.

חשוב לציין כי על פי התקנות, המומחה נדרש להיפגש עם הנבדק באופן פרונטלי, פנים אל פנים כך שלא ניתן לערוך את הבדיקה באמצעות הזום או שיחת וידאו מרחוק. הוראה זו נדרשת מאחר ומדובר בחוות דעת חשובה ביותר עם משמעויות כבדות משקל על הנבדק ולכן חשוב לוודא שמסקנות הבדיקה אינן מושפעות מחוסר הבנה או קשיים בתקשורת.

בשל חשיבותה ממצאי חוות הדעת, התקנות מאפשרות למומחה להתייעץ עם כל אדם לצורך עריכת חוות הדעת.

התקנות מחייבות את המומחה לדבר עם הנבדק בלשון פשוטה בהתאם להבנתו ולהשתמש בהתאמות אם הן נדרשות, וקביעת המומחה כי הנבדק אינו מבין בדבר תהיה רק לאחר שבוצעו ההתאמות הנדרשות. על המומחה לפרט אילו התאמות השתמש לצורך הבדיקה.

דוגמא להתאמות הנדרשות למשל במקרה שבו הנבדק אינו מבין את השפה שבה דובר המומחה ואז על המומחה להסתייע במתרגם. במקרה כזה, על המומחה לפרט מי היה מתרגם ומה קרבתו לנבדק.

החוק אוסר על המומחה לבדוק את הנבדק בנוכחות מיופה הכוח המיועד כדי למנוע השפעה זרה על חוות הדעת, יחד עם זאת, חשוב לציין כי לנבדק יש את הזכות לבקש נוכחות של אדם אחר בבדיקה שהוא לא מיופה הכוח המיועד. חשוב לציין כי תקנות אלו חלות במקרים בהם הממנה סימן בטופס ייפוי הכוח המתמשך את ברירת המחדל בחוק לכניסת ייפוי הכוח לתוקף והוא לא יחול במקרים בהם הממנה ציין דרך אחרת לכניסתו של ייפוי הכוח לתוקף.

כמו כן, התקנות חלות רק על חוות דעת רפואיות שינתנו לאחר כניסת התקנות לתוקף בתאריך 30.7.24.

שיתוף:

פוסטים נוספים

יצירת קשר

נגישות

הרשמו לניוזלטר של אירית רייכמן ושות' - משרד עורכי דין

רוצים להתעדכן בפסקי דין חדשים ופרשנויות בתחום דיני המשפחה והגירושין? הירשמו לניוזלטר שלנו ותקבלו את כל החדשות ישירות למייל.