באילו מקרים בתי המשפט בישראל יכירו בפסקי דין שניתנו בחו"ל?

באילו מקרים בתי המשפט בישראל יכירו בפסקי דין שניתנו בחו"ל?

על פי חוק אכיפת פסקי חוץ התשי"ח-1958 לפסק דין זר אין כוח משפטי מחייב ועליו לעבור הליך משפטי נוסף אשר יעניק לו "אשרת כניסה" למשפט הישראלי. לבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב הגיע מקרה מעניין של בני זוג  תושבי ואזרחי צרפת, שערכו שני הסכמים אשר קיבלו תוקף משפטי, אחד בישראל והשני בצרפת.

מדובר בבני זוג יהודים שנישאו כדת משה וישראל, ובמהלך השנים היגרו לצרפת יחד עם שני ילדיהם המשותפים. לאחר יותר מעשור, החליטו הצדדים להיפרד והגיעו לישראל על מנת להסדיר את הגירושין.

הצדדים חתמו בישראל על הסכם גירושין אשר אושר וקיבל תוקף של פסק דין ("ההסכם הישראלי"). במסגרת ההסכם הישראלי הסדירו הצדדים את ענייני הגירושין והרכוש ביניהם, אשר בין היתר קבעו כי על הבעל להעביר כספים לאישה במסגרת איזון המשאבים ביניהם. כאשר בו ביום שאושר ההסכם, התגרשו הצדדים זמ"ז.

ימים אחדים לאחר אישור ההסכם הישראלי וגירושי הצדדים, חזרו השניים לצרפת וחתמו על הסכם גירושין נוסף שאושר בבית המשפט בוורסאי שבצרפת ("ההסכם הצרפתי"). ההסכם הצרפתי התייחס גם הוא לנושא הרכוש וקבע כי אין חובות בין הצדדים והסדיר בנוסף את סוגיית המזונות והמשמורת שבהסכם הישראלי לא ניתנה התייחסות לגביהן.

האישה הגישה תביעה לבית המשפט המחוזי בצרפת, לאכיפת פסק החוץ הישראלי בצרפת וטענה כי יש לאכוף את ההסכם הישראלי ואילו שההסכם הצרפתי מתייחס רק לרכוש הצדדים שנמצא בצרפת. בית המשפט המחוזי בצרפת דחה את תביעת האישה וקבע כי הצדדים החליטו לוותר על ההסכם הישראלי והחליפו אותו בהסכם הגירושין הצרפתי, ובהתאם לאמור בהסכם הצרפתי, אין למי מהצדדים כל חוב ו/או זכות האחד כלפי משנהו.

האיש מנגד הגיש שתי תביעות לבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, אחת ליתן פסק דין המצהיר כי ההסכם הישראלי בטל, והשנייה להורות על אכיפת פסק החוץ של בית המשפט המחוזי בצרפת. בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, קיבל את טענות האיש וקבע כי יש לאכוף את פסק דין של בית המשפט המחוזי בצרפת.

בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב הבהיר כי לצורך קליטת פסק החוץ אין בית המשפט בוחן את תכנו של פסק הדין והמסקנות אליהן הגיע בית המשפט, אלא האם התקיים הליך תקין,  ובכלל זה בוחן הוא אם ניתנה לבעלי הדין אפשרות לטעון את טענותיהם, והאם לבית המשפט הזר הייתה הסמכות ליתן פסק דין וכיו״ב.

בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב קבע כי ההליך שתנהל בבית המשפט המחוזי בצרפת התנהל באופן תקין וללא רבב. בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב אמנם סבר כי פסק הדין הצרפתי סותר את קיומו של פסק הדין הישראלי, אולם האישה הייתה מודעת לקושי בקיומו של ההסכם הישראלי לאחר שנחתם גם ההסכם הצרפתי ובהמשך להסדרים שנקבעו בו, והיא זו אשר הניחה שאלה זו בפני בית המשפט בצרפת אשר קבע לאחר בחינת טענות הצדדים כי ההסכם הצרפתי בא במקום ההסכם הישראלי.

שיתוף:

פוסטים נוספים

יצירת קשר

נגישות

הרשמו לניוזלטר של אירית רייכמן ושות' - משרד עורכי דין

רוצים להתעדכן בפסקי דין חדשים ופרשנויות בתחום דיני המשפחה והגירושין? הירשמו לניוזלטר שלנו ותקבלו את כל החדשות ישירות למייל.