המצווה היה כשיר מבחינה קוגניטיבית במועד עריכת הצוואה – האם בימ"ש יכול לבטל את הצוואה?

באילו מקרים יכריע בימ״ש לענייני משפחה בדבר בטלותה של צוואה?

פסק דין מפורט ומקיף שניתן לאחרונה על ידי בימ״ש לענייני משפחה בתל אביב, התקבלה התנגדות לצוואה שהוגשה על ידי אחות, אשר טענה כי אחיה השפיע על צוואת האם המנוחה.

הליך התנגדות לצוואה הינו הליך משפטי מורכב מאוד כיוון שהוא דורש מבית המשפט בראש ובראשונה לאמוד את כוונתו ורצונו האמיתי של המצווה, אשר הלך לעולמו. 

עיקרון העל של כיבוד רצון המצווה וקיום חופש הציווי, לו זכאי כל אדם, מלווה את בית המשפט לאורך כל הליך הדיון בהתנגדות לצוואה.

באילו מקרים יכריע בימ״ש לענייני משפחה בדבר בטלותה של צוואה? והאם בימ"ש יכול לבטל צוואה כאשר נקבע כי המצווה היה כשיר מבחינה קוגניטבית במועד עריכת הצוואה?

בפסק הדין שניתן לאחרונה ע״י כב׳ השופטת איריס אילוטוביץ׳ סגל מבימ״ש לענייני משפחה בתל אביב, נקבע, בין היתר, כי המנוחה הייתה נתונה להשפעה בלתי הוגנת מצד בנה, אשר ניצל את מצבה הבריאותי הקשה וחולשתה הקיצונית של אמו המנוחה.

בימ״ש בחן את המסמכים הרפואיים של המנוחה מהחודשים האחרונים לחייה, וקבע באמצעות מומחים רפואיים, כי מצבה הפיזי של המנוחה היה חלש מאוד ונראה כי לא יכלה להתנגד להשפעתו הבלתי הוגנת של הבן ולהביע את רצונה החופשי בצוואה.

עוד קבע בימ״ש, כי לאור כלל הראיות הנסיבתיות העומדות בפניו ניתן לקבוע כי צוואתה האחרונה של המנוחה, אשר נערכה תקופה קצרה בלבד טרם פטירתה, אינה משקפת את רצונה האמיתי והכנה של המנוחה אלא מעשי ידיו ורצונו של הבן.

סוגיה חשובה ומיוחדת במקרה דנן, הינה כי בימ״ש קבע, באמצעות מומחים רפואיים, כי המנוחה הייתה במצב קוגניטיבי תקין ואכן הייתה כשירה מבחינה קוגניטיבית במועד עריכת הצוואה. יחד עם זאת, מכלל הנסיבות והשיקולים במסגרת פסק דין ניתן להסיק כי הצוואה נערכה תחת השפעה בלתי הוגנת וניצול מצבה הפיזי ומשכך יש להורות על בטלותה.

לסיכום, וכפי שנאמר בפסק הדין, לצורך הכרעה בדבר בטלותה של צוואה יש לבחון את כלל העילות והנסיבות, כדי לקבל את התמונה המלאה הכוללת אשר תבטיח את קיום רצונו האמיתי והכנה של המצווה. 

כותבת המאמר מרב רייכמן-שקד, עו"ד ושותפה במשרד עורכי הדין אירית רייכמן ושות', המתמחה בדיני משפחה, ירושה ועסקים משפחתיים והמדורג מס' שנים ברציפות כמשרד מוביל בתחום דיני המשפחה והירושה על ידי דירוג דנס 100.

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או לשמש תחליף לייעוץ משפטי.

שיתוף:

פוסטים נוספים

יצירת קשר

נגישות

הרשמו לניוזלטר של אירית רייכמן ושות' - משרד עורכי דין

רוצים להתעדכן בפסקי דין חדשים ופרשנויות בתחום דיני המשפחה והגירושין? הירשמו לניוזלטר שלנו ותקבלו את כל החדשות ישירות למייל.