סכסוך בין בעלי מניות בחברה משפחתית – כיצד הכריע בימ"ש?

כידוע, קיימים עסקים משפחתיים רבים הפועלים במשק כיום. אולם, מה קורה כאשר קיים סכסוך בין בעלי מניות בחברה משפחתית?

כידוע, קיימים עסקים משפחתיים רבים הפועלים במשק. הוכחה לפעילות הייחודית של העסקים המשפחתיים קיבלה תוקף לפני זמן קצר כאשר הושק מדד החברות המשפחתיות בבורסה. אולם, מה קורה כאשר קיים סכסוך בין בעלי מניות בחברה משפחתית? האם גם באשר לאופן פתרון הסכסוך קיימת ייחודיות לעסקים המשפחתיים?

בסוגיה זו הכריע לאחרונה בימ"ש לענייני משפחה בפתח תקווה. במקרה הנדון, בני זוג היו בעלי מניות של חברה משפחתית גדולה. החברה העסיקה עשרות עובדים, בין היתר, חלק מילדיהם של בני הזוג הועסקו בחברה.

 

כאשר ארע סכסוך בין בעלי המניות, אשר הינן גם בני זוג, הסכסוך פגע באופן קשה בפעילות של החברה המשפחתית. במסגרת הליכי הגירושין בין בני הזוג, בעלי המניות בחברה, לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמות ביניהם באשר להמשך פעילותה של החברה.

המחלוקת בין בני הזוג הובילו לפגיעה קשה בחברה המשפחתית, כך למשל, נפגע התזרים מזומנים של החברה, הוגבלה הפעילות הכספית ובכלל זה אפשרות של תשלום משכורות, הוטלו עיקולים והחברה נגררה להליכים משפטיים כתוצאה מהליכי הגירושין בין בני הזוג.

בימ"ש נאלץ למנות לחברה מנהל חיצוני אשר בחן מספר חלופות שיאפשרו את המשך פעילות החברה. בסופו של יום בימ"ש לענייני משפחה הכריע כי פירוק השיתוף בין בעלי המניות יהיה באמצעות מנגנון "במבי" (Buy Me Buy You).

באמצעות מנגנון זה, כל אחד מבני הזוג יכול להציע הצעה עבור רכישת מניות הצד השני. לאחר מכן הצד השני יכול להחליט לרכוש את מניותיו של בן הזוג לפי ההצעה שהוצעה או למכור את מניותיו לבן הזוג לפי אותה הצעה.

וכך הורה בימ"ש לענייני משפחה על הפרדת מערכת היחסים בין בני הזוג, בעלי המניות בחברה, כאשר הלכה למעשה אחד מבני הזוג יסיים את פעילותו בחברה המשפחתית. מדובר בתוצאה קשה מאוד כאשר שני בני הזוג הקימו את החברה המשפחתית לפני שנים רבות.

בעניין זה, ניתן לומר, כי הסדרה מראש של מערכת היחסים בחברה המשפחתית הייתה יכולה לסייע לצדדים למנוע את הפגיעה הקשה בפעילות החברה המשפחתית.

עסקים משפחתיים אשר השכילו לערוך חוקה משפחתית ולהסדיר מראש את מערכת היחסים בחברה המשפחתית, תוך התייחסות לכל הסוגיות הכרוכות בכך, לרבות העברה בין דורית של החברה המשפחתית לילדים, הצליחו להימנע מסכסוך והתדיינויות ארוכות, יקרות ומיותרות בבתי משפט.

פסק הדין כאמור הינו הוכחה נוספת להמלצה של משרדנו לעסקים המשפחתיים, להסדיר מבעוד מועד את מערכת היחסים בחברה המשפחתית ובכך להבטיח את המשך הצלחתו וקיומו של העסק המשפחתי לשנים רבות בעתיד.

כאשר עסקים משפחתיים מייחסים חשיבות נמוכה להסדרת מערכת היחסים, הם עלולים למצוא את עצמם יום בהיר אחד בפני שוקת שבורה כאשר יתעורר משבר במערכת היחסים, הן בין בני הזוג והן עם הילדים אשר עובדים בעסק המשפחתי או עם קרובי המשפחה הקשורים לעסק המשפחתי ועלולים למצוא את עצמם מחוץ לעסק המשפחתי אשר הקימו לפני שנים רבות.

שיתוף:

פוסטים נוספים

יצירת קשר

נגישות

הרשמו לניוזלטר של אירית רייכמן ושות' - משרד עורכי דין

רוצים להתעדכן בפסקי דין חדשים ופרשנויות בתחום דיני המשפחה והגירושין? הירשמו לניוזלטר שלנו ותקבלו את כל החדשות ישירות למייל.