מינוי אפוטרופוס כהליך למניעת סכסוכים משפחתיים

במסגרת הניסיון הרב של משרדנו, אנו פוגשות מקרים רבים, בהם פורצים סכסוכים משפחתיים לאחר שאם או אב המשפחה הלכו לעולמם. לעיתים רבות, מחלוקות אלו בין בני המשפחה, מקורן באותה תקופה בה אם או אב המשפחה היו במצב קוגניטיבי ירוד אשר התדרדר ונמשך פרק זמן רב. אנו סבורות כי ניתן למנוע את אותן המחלוקות המשפחתיות כאמור, אילו בני המשפחה היו ממנים אפוטרופוס לחסוי ובכך היו מצליחים לשמור על שלמות המשפחה ומונעים חיכוכים משפחתיים מיותרים.

מינוי אפוטרופוס כהליך למניעת סכסוכים משפחתיים
מינוי אפוטרופוס כהליך למניעת סכסוכים משפחתיים

בית המשפט המחוזי בתל אביב התייחס לסוגיה זו בפסק דינו מחודש אפריל 2018, ממנו עולה כי מינוי אפוטרופוס לאם המשפחה נועד למנוע סכסוכים משפחתיים בעתיד בין בני המשפחה. שם נדונה מחלוקת באשר למינוי אפוטרופוס לאם המשפחה. ממסמכים רפואיים וחוות דעת מומחים שהוצגו בפני בימ"ש, עולה מצבה הרפואי והבריאותי של אם המשפחה היה קשה. כך למשל, נכתב בין היתר, במסמכים הרפואיים, כי לא מומלץ על נוכחות ומעורבות במצבים העלולים לגרום למצב סטרס נפשי והחמרה בחרדות כולל דיונים מול בית משפט.

במקרה דנן, אם המשפחה הייתה תלויה לחלוטין בסובבים אותה ונתונה להשפעות ולחצים מצד בני המשפחה, אשר מאחוריהן עומדים סממנים שונים בדבר "מלחמת ירושה" עתידית לאחר אריכות ימיה של האם. קביעה זו של בית המשפט המחוזי בתל אביב ניתנה אף לאור גישת בית המשפט העליון, לפיה יש למנות אפוטרופוס במקרים בהם ישנם לחצים כלכליים על החסוי מצד בני המשפחה, ומתוך מטרה למנוע סכסוכים ומחלוקות משפחתיות בענייניה הרכושיים של החסויה.

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962 ("החוק") קובע כי לבית המשפט יש שיקול דעת במינוי אפוטרופוס לאדם בגיר. כמו כן, קובע החוק כי בקשה למינוי אפוטרופוס לאדם יכול שתוגש בידי בן זוגו או קרובו או בידי היועץ המשפטי לממשלה או בא כוחו.

לפיכך, לאור האמור לעיל, במקרים רבים, מינוי אפוטרופוס לחסוי, בנסיבות שהמצב הרפואי אכן מחייב זאת, בהתבסס על מסמכים רפואיים וחוות דעת מומחים, יכול למנוע מחלוקות משפחתיות וסכסוכי ירושה עתידיים, כאשר ממונה אפוטרופוס.

בית המשפט המחוזי אף התייחס במסגרת פסק דינו ל"תומך החלטות" וקבע כי במקרה בו עולה חשש לניצול החסויה וכי היא נתונה ללחצים שונים וניגודי אינטרסים בין בני המשפחה, יש למנות אפוטרופוס בעל סמכויות מלאות ולא רק תומך החלטות. בהקשר זה כדאי להדגיש, כי על האפוטרופוס חלות חובות רבות בהתאם לחוק ועליו לפעול בהתאם לטובת החסוי, והכל בפיקוח של בית המשפט והאפוטרופוס הכללי.

לסיכום, מינוי אפוטרופוס במקרים המתאימים עשוי להפחית את מערכת הלחצים הנתונים על החסוי ולמנוע סכסוכים משפחתיים ומחלוקות ירושה בעתיד.

 

שיתוף:

פוסטים נוספים

יצירת קשר

נגישות

הרשמו לניוזלטר של אירית רייכמן ושות' - משרד עורכי דין

רוצים להתעדכן בפסקי דין חדשים ופרשנויות בתחום דיני המשפחה והגירושין? הירשמו לניוזלטר שלנו ותקבלו את כל החדשות ישירות למייל.