חלוקת אופציות בין בני זוג

חלוקת הרכוש בהליכי גירושין מהווה מוקד לחילוקי דעות בין הצדדים, שלעיתים קרובות מגיעים לפתחו של בית המשפט. דברים אלו נכונים גם לגבי חלוקת אופציות בין בני זוג המערבת לא פעם מורכבויות פיננסיות ומשפטיות בלתי מבוטלות. במאמר הבא נסקור את הנושא ונביא כדוגמא פסיקה של בית המשפט מהעת האחרונה.

אופציות הן רכוש משותף

על פי חוק יחסי הממון, רכושם המשותף של בני זוג כולל גם נכסי קריירה כגון אופציות שניתנו לעובד בחברת הייטק או בכל תחום אחר. כלומר, במידה שהאופציות ניתנו לגבר או לאישה כחלק מהסכם שכר שנחתם עם מקום עבודה בעודם נשואים, הרי שחל עליהן איזון משאבים ויש לחלקן בעיקרון שווה בשווה. מאידך, אם נחתם הסכם ממון הקובע חלוקה שונה של הנכסים, ובכללם האופציות, או שהן היו בחזקתו של מי מבני הזוג עוד בטרם הנישואין, הרי שלא תתבצע חלוקה שוויונית תחת חוק יחסי הממון.

סוגיה מורכבת

למרות האמור לעיל, חלוקת אופציות בין בני זוג עשויה להיות סוגיה מורכבת המערבת מגוון היבטים משפטיים ופיננסיים. כך למשל, יכול בן הזוג שמחזיק את האופציות לטעון כי למרות שניתנו לאחר הנישואין מדובר בתמורה לעבודה שנעשתה עוד לפני הנישואין, כך שאין לחלקן עם בן הזוג השני. בנוסף, ניתן לטעון כי חלק בלתי מבוטל של האופציות טרם "הבשיל" במועד הפרידה, ולכן אינן מחזיקות לכאורה כל ערך ממשי בעת הנוכחית ואין לחלקן עם הצד השני. במידה שיש לחלקן עולה מורכבות נוספת הנוגעת לערכן של האופציות, כלומר האם התמורה תשקף את ערכן במועד הפרידה (דהיינו ערך נמוך), או במועד עתידי כלשהו שבו ימומשו במחיר גבוה בהרבה.

פסיקה לדוגמא

לאחרונה נדרש בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון לסוגיות אלו ונוספות, בעת שדן בטענותיהם של בני זוג שלא הצליחו להגיע להסכמה בנושא חלוקת אופציות בלתי עבירות ובלתי סחירות שהוענקו לבעל כעובד. לאחר ששמע את טענות הצדדים וכן עדים מומחים מטעמם, קבע בית המשפט:

"האופציות שהוענקו לנתבע במהלך החיים המשותפים הגיעו לבשלותן עוד בחיי השיתוף בין הצדדים וניתן היה לממשן אז, אולם משיקולי כדאיות כלכלית ובהחלטה משותפת נדחה מועד מימושן לעתיד. האופציות שהוקצו במהלך החיים המשותפים היוו הכנסה רעיונית בלבד ללא שהצדדים נהנו מתוספת להכנסתם החודשית. אין חולק כי שורשי אותה הכנסה עתידית ניטעו במהלך חייהם המשותפים של הצדדים ללא שבעת ההיא ראו כל רווחה כלכלית מאותן אופציות… מן הצדק, ההגינות והשוויון להיענות לעתירת התובעת ולאפשר לה ליהנות מאותם זרעים שנזרעו במהלך חייהם המשותפים של הצדדים, ולדחות חלוקת הערכת שווי האופציות למועד מימושן בפועל ולא למועד הקרע, אחרת נמצאנו פוגעים כלכלית בתובעת פעמיים…"

למידע נוסף בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ פנו למשרד אירית רייכמן ושות' בטלפונים 03-5710300 או 02-6541542.

שיתוף:

פוסטים נוספים

יצירת קשר

נגישות

הרשמו לניוזלטר של אירית רייכמן ושות' - משרד עורכי דין

רוצים להתעדכן בפסקי דין חדשים ופרשנויות בתחום דיני המשפחה והגירושין? הירשמו לניוזלטר שלנו ותקבלו את כל החדשות ישירות למייל.